Neuropedagogika / neuronauka - nauczanie wykorzystujące naturalne procesy poznawcze, funkcjonowanie mózgu.
Wykorzystuje techniki angażujące zmysły, ruch, motywację wewnętrzną, właściwości umysłu człowieka
Ścieżki informacji:
Semantyczną
Epizodyczną
Proceduralną
Refleksywną
W mózgu człowieka znajduje się około 100 miliardów neuronów; to tyle ile gwiazd w przeciętnej galaktyce
Każdy neuron może być pobudzony albo nie
Ilość możliwych kombinacji tych pobudzeń czyli stanów twojego mózgu to 1 z milionem zer ( dla porównania szacowana ilość atomów we wszechświecie to 1 z 80-cioma zerami )
1 neuron ma aż do 10 000 połączeń synaptycznych
Synapsa - niewielka przestrzeń pomiędzy neuronami, jest miejscem wydzielania neuroprzekaźników.
Mikroskopijne połączenie- przestrzeń pomiędzy komórkami nerwowymi o średnicy 20-40 nanometrów.
Kiedy jeden neuron chce się porozumieć z innym, wydziela do synapsy pęcherzyki zawierające neuroprzekaźniki.
Synapsa odgrywa kluczową rolę w komunikacji między neuronami.
Kora mózgowa odpowiedzialna jest za:
Rozwiązywanie problemów, rozróżnianie wzajemnych relacji, określanie wzorców znaczeniowych, proces myślenia.
Układ limbiczny odpowiedzialny jest za:
Emocje, funkcje zachowawcze, pamięć długotrwała, system immunologiczny, potrzeba snu i jedzenia, popęd seksualny.
Móżdżek z pniem mózgu odpowiedzialny jest za:
Przetrwanie (gwałtowne reakcje),
Stres zabiera 30 % energii potrzebnej do uczenia się.
Potem stresujesz się, dlatego, że się zestresowałeś
Pojawia się stres wtórny, i kolejne 30 % energii nie jest Twoje...
„Efektywny proces uczenia się jest możliwy tylko wtedy, gdy uczniowie nawiążą pozytywną relację z nauczycielem i będą czuli się dla niego ważni.”
Odkrycie w 1881 roku neuronów lustrzanych uważane jest za jedno z najważniejszych dokonań w dziedzinie neurobiologii i psychiatrii. Odpowiedzialne są one w dużej mierze za procesy edukacyjne zachodzące w mózgu. Neurony te wywołują w naszych mózgach, identyczne reakcje/ruchy, jak te które uaktywniłyby się, gdyby obserwowaną czynność, człowiek wykonywał sam. Powstaje zatem wewnętrzna „kopia” oglądanego działania, tak jakby człowiek był jego wykonawcą, a nie obserwatorem. Neurony te powodują, że dzieci naśladują czynności osób z ich otoczenia, ich sposób reagowania w różnych sytuacjach, czy poruszania się. Te reakcje w mózgu zachodzą niezależnie od nas, w sposób nieświadomy i mimowolny. W ten sposób dzieci uczą się empatii, intuicji, komunikacji niewerbalnej czy współodczuwania.
Myślenie analityczne (konwergencyjne, jednokierunkowe), to operacje umysłowe wykonywane w sytuacjach problemowych, które mają jedno rozwiązanie, jedną poprawną odpowiedź np. test wiadomości, zadania matematyczne.
Myślenie twórcze ( dywergencyjne wielokierunkowe), to rozwiązywanie problemów o wielu możliwych odpowiedziach, np.: pisanie opowiadania, wiersza, malowanie obrazu, projektowanie urządzenia.
metoda wieszaków
pokój Loci
łańcuchowa metoda zapamiętywania
metoda słów zastępczych
akronimy
Powyższa wiedza i przećwiczenie informacji zawartych na prowadzonych przeze mnie szkoleniach ( zgodnie z cyklem Kolba ) to podstawa do osiągnięcia sukcesu w nauczaniu. Techniki, które są używane nie działają ponieważ „Nasze dzieci uczone są tak jak nasi pradziadkowie” – twierdzi dr Marzena Żylińska.
Najwyższy czas to zmienić. Dla nas samych, dla dzieci, dla większej satysfakcji z pracy.
Ciekawa? Ciekawy? Zapraszam na szkolenia lub spotkania indywidualne.
Agnieszka Łudczak
Animo.com.pl
Neurodidactics - brain-friendly teaching Neurodidactics / Neuroscience
What it is?
- Neuropedagogy / neuroscience - teaching which uses natural cognitive processes and the functioning of the brain.
- It uses techniques involving the senses, movement, intrinsic motivation, properties of the human mind
What knowledge does neuroscience use?
Knowledge of multidirectional learning, using:
Pathways of information:
- Semantic
- Episodic
- Procedural
- Reflective
Knowledge of how the nervous system "simplifies" with age.
In fact, it can be said that the nervous system of newborns resembles a bit of a quantum state, in which everything is possible for a while. Their system does not engage with any specific reality until it is "tested" with specific experiences.With age, many synapses are then literally "pruned". The brain decides to take this step and unscrupulously eliminates a good portion of neuronal connections. A snip, and it is over. However, over the cut synapses there is no use crying, it is a completely natural thing. It's really a clever way to get rid of those connections that are no longer needed. This way, in a sense, the brain keeps "at good health" those functions and skills that are already acquired and can function better and more efficiently as we age. It's a bit like the roads in the forest. Those that are frequently used remain in good shape. Those that are not popular, on the other hand, gradually become overgrown and cut off from traffic routes. In a word, "use it or abandon it." - the standard principle that the brain follows in optimizing its synapses.
Knowledge of neurons.
- There are about 100 billion of neurons in the human brain; that's as many as there are stars in the average galaxy
- Each neuron can either be stimulated or not
- The number of possible combinations of these excitations or states of your brain is 1 with a
million zeros ( for comparison, the estimated number of atoms in the universe is 1 with 80
zeros
- 1 neuron has up to 10,000 synaptic connections
Knowledge about synapses.
- Synapse - a small space between neurons, is the site of neurotransmitter secretion.
- Microscopic connection - the space between nerve cells with a diameter of 20-40
nanometers.
- When one neuron wants to communicate with another, it emits vesicles containing
neurotransmitters into the synapse.
- The synapse plays a key role in communication between neurons.
Knowledge of the learning process and activity of the three parts of the brain:The cerebral cortex is responsible for:Problem solving, distinguishing relationships, determining patterns of meaning, and the thinking process.
The limbic system is responsible for:
Emotions, behavioral functions, long-term memory, immune system, need for sleep and food, sex drive.
The cerebellum with the brainstem is responsible for:
Survival (violent reactions),
Knowledge of the biological effects of stress and its impact on the learning process.
- Stress takes away 30% of the energy needed for learning.
- Then you get stressed because you got stressed out
- Secondary stress occurs, and another 30% of the energy is not yours....
Knowledge of mirror neurons.
"An effective learning process is only possible when students establish a positive relationship with the teacher and feel important to him."
The discovery of mirror neurons in 1881 is considered one of the most important achievements in neuroscience and psychiatry. They are largely responsible for learning processes in the brain. These neurons induce in our brains identical reactions/movements to those that would activate if the observed activity was performed by the person himself. Therefore, an internal "copy" of the watched action is created, as if the person was the doer of the action, not the observer. These neurons cause children to imitate the actions of those around them, the way they react in different situations or move. These reactions in the brain occur independently of us, unconsciously and involuntarily. This is how children learn empathy, intuition, non-verbal communication or compassion.
Knowledge of methods to activate creative and imaginative thinking.
Analytical thinking ( convergent, unidirectional), is mental operations performed in problematic situations that have one solution, one correct answer, e.g., test of information, mathematical tasks.
Creative thinking ( divergent multidirectional), is problem solving with multiple possible answers, e.g.: writing a story, a poem, painting a picture, designing a device.
Knowledge of mnemonics:
● hanger method
● Loci room
● chain method of memorization
● substitute word method
● acronyms
The above knowledge and practicing of the information contained in the training I conduct (according to Kolb's cycle) is the basis for success in teaching. The techniques that are used do not work because "Our children are taught the way our great-grandparents were taught". - claims Dr. Marzena Żylińska.
It is high time to change this. For ourselves, for the children, for greater job satisfaction. Curious? I invite you to a training or an individual meeting.
Agnieszka Łudczak Animo.com.pl
GODZINY PRACY
INFO
OFERTA
KONTAKT